~Taujihad Srikandi~

Wahai Srikandi :-

" takhallikan dirimu dari terjerumus ke lembah noda serta sikap bermain-main dengan perjuangan.. tahallikan dirimu dengan sifat sebenar seorang wanita yang hidup dengan perjuangan, pengorbanan serta jihad dan kefahaman juga dambaan syahid "

Menyulam Sutera Cinta

Friday, August 12, 2011

Coret-coret Kenangan Lalu..~~

Assalamualaikum warahmatullah para pengunjung semua yang sudi menjengah ke teratak hamba yang jarang ber-update ni..

Alhamdulillah hari ni dah ramadhan ke-12, fasa 1 ramadhan yang penuh dengan rahmat sudah melabuhkan tirainya. InsyaAllah, menjelang pula fasa ke-2 yakni fasa penuh keampunan & fasa yang terakhir yakni fasa di mana pintu syurga dibuka seluasnya manakala pintu neraka ditutup serapat-rapatnya..

Jika kita menyedari betapa bertuahnya kita dapat bertemu dengan bulan ramadhan, & betapa ruginya kita kerana mempersiakan peluang & ruang yang Allah sediakan itu selama ini. Jika kita sedari betapa besarnya ganjaran yang Allah sediakan buat hambaNya yang merebut-rebut untuk meraih keredhaan & ampunanNya, nescaya akan terduduk kita, terbeliak mata tak percaya. 

Rugilah bagi sesiapa yang memasuki ramadhan & keluar daripadanya tanpa mendapat apa-apa.. 

Raihlah & jalanilah Ramadhan kali ini dengan sebenar iman dan kecintaan kepada Allah & rasulNya serta dengan azam mahu memperhebatkan ibadah kita. Pergunakanlah peluang keemasan yang Allah beri untuk mengisi ramadhan kali ini dengan kehebatan amalan lillahi taala. insyaAllah, kemanisan iman & beribadah itu akan kita rasai. Tak mengapa dengan ramadhan yang telah lepas, yang telah kita persiakan. Tebus kembali rasa sesalan itu pada ramadhan kali ini.. insyaAllah. Jom perkasakan lagi ibadah di fasa ke-2 ramadhan ini, belum terlambat lagi untuk kita menopup amalan semaksima mungkin. ^_^

Ok, itu tentang ramadhan.. pagi tadi selepas selesai menunaikan solat subuh, ana lihat mak ana tengah sibuk mengemas ruang tamu dengan bersungguh2 ehehe.. (tengok je..) ^^ tetiba keinginan untuk membersihkan bilik sendiri menjadi begitu berkobar-kobar (semangat ramadhan kot)..

Maka ana pun mulakan lah operasi kemas-mengemas ni..bila pergi dekat hujung katil ana baru terperasan sesuatu... "eh, bnyknya kotak hadiah.."

Ana pun kononnya selongkar lah benda-benda tu.... ok, dah ingat itu kotak2 hadiah zaman muda2 dulu la kononnya..dari ana sekolah menengah sampailah di matrikulasi...banyak jugak rupanya..dan dalam kotak2 tu ada banyak surat2..emm.. =_="

Tengok, belek, baca sikit2..lipat..

Buka kad2 yg ada...gelak sekejap, geleng kepala, berfikir n mcm2 lg gelagat yang boleh di buat..

Tiba-tiba mak masuk...mak ckp "tgh mengimbas kenangan lalu ka?" ana senyum.. tak sangka semuanya masih ada dan di simpan rapi oleh mak..padahal kat hujung katil je pon..macamanalah ana boleh tak perasan benda2 ni...

Dapat idea...amik kamera kat atas meja dan konon2nya snap la sebelum ada sesuatu yang perlu dilakukan ke atas kotak2 dan isi2nya ini hehe... 



Siapa-siapa yang tengok ni yang agak2 dia punya dulu2 bagi dengan ana terima kasih..  ^^ 


banyak x? eheh...isi2 dalam kotak ni lagi banyak..sebab ana dah campur2 surat dan kad2...kalau nak ikutkan surat2 tu ada jugak dalam 100 lebih.. kad2 lagi..kenangan "budak kecik" biasalah..



Antara isi dalam salah satu daripada kotak-kotak ini... khazanah yang tak berharga kot hehe.. ^^ eh, taklah bukankah pengalaman itu kahzanah yang berharga..belajar dari pengalaman..yang baik jadikan tauladan dan yang buruk jadikan sempadan..tak gitu? ^_^


Ni pula antara kad yang masih tersimpan elok..it is pink ok!


benda ni yang dari dulu kononnya ana nak buang, tapi tak jugak terbuang2..haih.. dalam tu penuh dengan kata2..dapat masa birthday yg ke-17 kalau tak silap..mmg sweet 17.. abaikan..


Ok, dari nak mengemas tetiba terhenti sekejap sebab benda2 ni.. tapi takpa sekurang2nya ana sedar yang ada benda yang perlu disimpan dan ada yang tak...ana pun mulalah mengasingkan mengikut keperluan.. lepas tu nak buat apa?

jeng3....


Pegi belakang umah...hidup sini, kumpul sana.... siap.... tadaaa...
Nak buat apa pula dengan unggun api ni? lalalalala...~~ ^^

Salam ramadhan semua... moga hari2 seterusnya lebih baik daripada hari ini dan semalam... ^_^

“Barangsiapa yang hari ini dia lebih baik dari semalam, maka dia dari kalangan mereka yang beruntung. Barangsiapa yang hari ini dia sama seperti semalam, maka dia dari kalangan yang rugi. Barangsiapa yang hari ini dia, lebih teruk dari semalam, maka dia di kalangan orang yang celaka”

ummu_asrar


1 comments:

hidayahjaffri said...

salam...sue!!botol tu akak taw sapa bgi..hihihi..=D...yg bear2 tu mn? ^_^sweeeeeeeetttttt sour sgt..hahhaha..take care dear..slmt berpuasa...