~Taujihad Srikandi~

Wahai Srikandi :-

" takhallikan dirimu dari terjerumus ke lembah noda serta sikap bermain-main dengan perjuangan.. tahallikan dirimu dengan sifat sebenar seorang wanita yang hidup dengan perjuangan, pengorbanan serta jihad dan kefahaman juga dambaan syahid "

Menyulam Sutera Cinta

Sunday, June 05, 2011

Musafir Belajar Dari Jalan:Ibrah Bersama Mereka

miri, 2011 
Allah berfirman; “Dan bertawakallah kepada Allah Yang hidup, Yang tidak mati, & bertasbihlah dengan memujiNya. Dan cukuplah Dia Mengetahui dosa para hambaNya.” [surah al-Furqan (25): ayat 58]
Perancangan untuk ke Miri secara tiba2..pada asalnya berniat hendak terbang ke Shah Alam, tapi saat akhir terpaksa dibatalkn atas beberapa kekangan.  Akhirnya ana bersetuju utk ikut bersama rakan2 coursemate utk ke Miri.. ^_^ uhu...

Musafir di perjalanan... ^_^ Kala ini bukanlah ana dalam perjalanan bersama sahabiah sefikrah mahupun dengan usroti yang ana rindui..tapi, mungkin ini salah satu jalan dakwah yg perlu ana tempuhi.. terlalu bnyk ibrah yang ana belajar sepanjang bersama mereka.. ya...tidak selalunya kita akan berada dalam zon selesa biah solehah...

Seawal pukul 8 pagi kami bertolak dari UPM bintulu ke miri.  Asalnya mengikut tentatif yg d buat oleh s/u tidak berdaftar ^^ kami akan terus ke penginapan, tp di pertengahan jln segalanya berubah.  Secara tiba2 usul utk ke Gua Niah dicadangkan.  Suara majoriti bersetuju.  Ana senyum saja sebabnya menurut mereka kami hanya akan masuk ke entrance sahaja, bukan ke gua itu.



Sampai je dekat entrance utk ke gua niah tu, nasib terjumpa lak dengan dua orang budak lelaki coursemate kami yang kononnya tidak mahu ke miri, tp berjumpa pula disana.  (Trip ke Miri semua perempuan ^_*).  Bila dah jumpa bdk dua org ni, diorg ajak pula masuk ke dlm gua niah tu.  Perjalanan merentasi hutan belukar (bunyi mcm lah scary sgt) sejauh 3 km, means ulang alik 6 km.  Semua kwn2 ana excited nak pegi masuk dalam gua niah tu.  Memandangkan semua nak, ana pun ikut setuju jelah walaupun......

"Eh, asrar ok ke? nak masuk dlm tu dengan pakai tu?" sorang bdk laki tu tegur sambil tunding jari ke arah pakaian ana.. ye..ana bertudung labuh dan berkain serta bersandal... ^_^

"ok jer..insyaAllah" ana jwb sambil senyum..dalam hati, jap lagi kalau sandal ni putus..emm.. tawakal jer lah.. sedangkan para srikandi di zaman Rasulullah boleh ikut berperang, pastinya merentasi laluan ke gua niah itu pun boleh ana lalui...cewaahh..^^

Sebelum memulakan perjalanan kitorg solat dulu.  Memandangkn dalam surau tu kami semua muslimat, jadinya kitorang solat berjemaah berimamkan ana sendiri.  Usai solat kitorang terus bergerak ke bot yang setia menanti.  Untuk ke sana mulanya kena naik bot dulu, utk ke seberang..



Lepas tu bermulalah perjalanan menuju gua niah....









Sepanjang perjalanan kat sini, mostly org yg berselisih dengan ana akan pandang ana dgn pandangan yang agak pelik.  Ana dengan rakan sebelah ana senyum saja.. ana faham dgn pandangan itu...pastinya pakaian ana..emm.. ^_^ senyum xperlu kata apa-apa..



Akhirnya sampai jugak dalam gua tu..masuk jer subhanaAllah... baru terbuka minda..macam tu rupanya gua..selama ni igt gua mcm terowong kecik2 tu...heee... ^^



manusia zaman paleolitik? ^^









Agak excited...walaupun penat..ehe... tp sandal masih bertahan..xputus..^^ abes je jelajah dalam gua ni..kitorang pun keluar...kembali meneruskan perjalanan ke miri...

Sampai kat miri kitorang gi Marina Bay... cantik, subhanaAllah...especially masa tengok sunset... sungguh indah ciptaanNya... ^_^


cantik kan.... ^_^ subhanaAllah... 



*lalu apa destinasi terakhirmu? syurga atau neraka..Bagaimana dengan mujahadahmu dalam melawan nafsu yang terbentang luas di seluruh kehidupan untuk mendapatkan sesuatu yang kekal di alam akhirat kelak?
Jika memilih syurga,persiapkan dirimu dengan jalan taqwa,andai tidak berhati-hati.tentu sahaja terjerumus ke lembah hitam penuh nista..*



 * Bermusafir itu membuka mata untuk lebih menghayati kebesaranNya..bha kan juga mendidik jiwa untuk bersabar dan tabah menghadapi mehnah perjalanan...bermusafir untuk mentafsir alam.. *


Peganglah satu saja, tidak kira walau di mana jua kita berada, tetaplah utamakan Allah dalam apa jua perkara. Sesungguhnya bernafas sesaat pun kita di duniaNya ini adalah semata-mata atas keizinanNya. Maka, pulangkanlah semua niat & perbuatan kita lillahi taala cuma. Mudah-mudahan, insyaAllah.



Hidup ini bukan cuma untuk dunia, bahkan semuanya adalah untuk dijadikan bekalan bagi menuju akhirat yang abadi. Pandanglah, lihatlah, dengarlah & rasailah dari sudut yang Allah sukai & menjadikan diri ini lebih Dia cintai, insyaAllah...

^_^
Dan malam tu terasa tersangatlah penat... kaki ana pun dah rasa kejang semacam... terpikir lepas ni boleh buat jungle tracking dgn sahabat/iah pula mungkin lebih jauh daripada 6 km? ^^ sambil tadabbur alam...juga sebagai tarbiyah jasadiyah...

sweer memories... ^^  

moga hati-hati ini satu hari nanti akan bersinar dengan sinaran hidayah-Mu.. hati-hati yang bertaut atas tautan aqidah... menjadi pembela agamuMu di satu hari nanti...

Ibrah perjalanan, ingatlah, walau apa jua warna rambut, kulit, singkat atau labuh pakaian mahupun tudung, longgar ataupun ketat kain yang membaluti tubuh, kita masih sujud pada kiblat yang sama, menyembah Allah yang Esa serta mempertahankan kalam syahadah yang agung itu. Maka, jangan sesekali berburuk sangka sesama sendiri & jangan lupa mendoakan agar dapat kita sama-sama berjumpa & berkumpul lagi dalam syurgaNya kelak. insyaAllah. 

Sesungguhnya pandangan & perkiraan Allah terhadap para hambaNya bukanlah bersandarkan penampilan luaran bahkan semuanya tergantung pada ketakwaan kita kepadaNya. Tiada siapa yang boleh menafsir, menilai & mengetahui siapa yang baik mahupun buruk dalam kalangan kita melainkan Allah sahaja. Maka, selalulah merendahkan diri, bertaubat & kembalilah kepadaNya.

Keep on working! Keep on learning & keep on travelling. Masih jauh perjalanan ini, masih banyak yang belum & harus diterokai. Keluarlah dari ‘kepompong’mu yang selesa itu...

wallahualam....


4 comments:

ieyba said...

hebat la kak sue...masuk gua berkain, bersandal..
srikandi di zaman moden..^^

Asrar said...

dik, nanti kakak nak pegi miri lg la...jumpa adik pula.. ^_^ insyaAllah..

ieyba said...

insyaAllahC=

EZAN IDMA said...

subhanallah. cantik sungguh ciptaan allah :)