~Taujihad Srikandi~

Wahai Srikandi :-

" takhallikan dirimu dari terjerumus ke lembah noda serta sikap bermain-main dengan perjuangan.. tahallikan dirimu dengan sifat sebenar seorang wanita yang hidup dengan perjuangan, pengorbanan serta jihad dan kefahaman juga dambaan syahid "

Menyulam Sutera Cinta

Saturday, April 17, 2010

Pesanku Sahabat: Jangan Gadai Syurga Itu!



Bissmillahirrahmanirrahim....



ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ تُحْبَرُون {70} يُطَافُ عَلَيْهِمْ بِصِحَافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَأَكْوَابٍ ۖ وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ ۖ وَأَنْتُمْ فِيهَا

{73} خَالِدُون {71} وَتِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ {72} لَكُمْ فِيهَا فَاكِهَةٌ كَثِيرَةٌ مِنْهَا تَأْكُلُ 

"Masuklah kamu ke dalam surga, kamu dan isteri-isteri kamu digembirakan (70). Diedarkan kepada mereka piring-piring dari emas, dan piala-piala dan di dalam surga itu terdapat segala apa yang diingini oleh hati dan sedap (dipandang) mata dan kamu kekal di dalamnya (71). Dan itulah surga yang diwariskan kepada kamu disebabkan amal-amal yang dahulu kamu kerjakan. (72). Di dalam syurga itu ada buah-buahan yang banyak untukmu yang sebahagiannya kamu makan. (73)
(Surah Az-zukhruf: 70-73)

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah walaupun masih dalam suasana kesibukan final exam Allah masih memberi ruang dan peluang kepada ana untuk melakar tinta di kanvas cinta ana ini.  Masa yang dikurniakan olehNya ini sangatlah berharga dan amat rugi andai disia2kan walau sesaat cuma kerana sesungguhnya taklifan kita, tanggungjawab kita sebagai khalifah di muka bumi Allah ini teramatlah banyak sehingga melebihi masa yang ada sepertimana yang Sayid Hassan Al-Banna katakan “orang mukmin mempunyai tanggungjawab melebihi dari masa yang ada.”  Buat para dai'e yang berjuang dijalannya tanpa mengira waktu usahlah bimbang dan gelisah kerana usaha kalian itu akan di nilai oleh Allah dan bakal menjadi saksi didepanNya kelak ketika Mahkamah Mahsyar membuka sidang pengadilannya bahawa sesungguhnya kalian punya usaha untuk mendaulatkan agamaNya.

Entri kali ini ana nukilkan khas buat sahabat2 ana yang nun jauh di mata dan yang juga sentiasa berada disisi ana susah dan senang.  Sesungguhnya ana sayangkan kalian dan rindukan kalian setiap saat dan waktu kerana Dia..betapa indahnya ukhuwah fillah..
Sahabatku dengarilah ini, moga menjadi titipan buat perjalanan hidupmu juga buat hidpuku.

Sahabatku,

Kata orang bercinta, biar jauh di mata tetapi tetap di hati. Andai rindu menggigit sukma, pandanglah pada sang rembulan di malam hari kerana bulan itu hanya satu dan di mana juga kita berada, kita tetap memandang bulan yang satu.

Kata orang berkasih, biar jauh di mata tetapi hadir dalam doa. Andai dilanda rindu dendam, segera memandang langit yang luas agar terasa keluasan rahmat Tuhan, mudah-mudah Allah yang Maha Pemurah itu segera mengaturkan pertemuan.

Kata orang saling menyayang, biar jauh di mata tetapi tetap diingati walau ke alam mimpi. Andai terasa sayangnya meluap-luap, pandanglah ke tanah agar segera mengingati mati, mudah-mudahan ingatan pada kematian akan melenyapkan keripuhan hati yang melanda.

Saat kau menyepikan diri dariku aku hanya mampu memujuk hati.

Jauhmu dariku adalah kerana Allah.
Sepimu dariku adalah kerana kesibukan seharianmu sebagai penuntut ilmu.
Senyapmu adalah kerana jadualmu padat sebagai pejuang agama Allah.
Diammu adalah kerana dirimu dikelilingi sahabat-sahabat yang soleh solehah.

Tetapi, pesan aku padamu wahai sahabat yang teramat, amat, amat aku sayangi. Jagalah dirimu sebaik-baiknya. Peliharalah dirimu dari kelalaian duniawi. Letakkanlah dunia di tanganmu dan akhirat itu di hatimu. Janganlah sesekali kerana hartamu, keluargamu, cintamu pada makhluk membuatkanmu lupa, lupa pada tujuan asalmu diciptakan. Bukanlah aku melarang dirimu mencari kesenangan duniawi. Kejarlah kebahagiaan duniawi itu sahabatku tapi jangan sesekali kau gadai syurga yang Allah janjikan buatmu semata-mata kerana itu! Sesungguhnya syurga itu seribu kali lebih membahagiakan berbanding kesenangan palsu di alam fana ini.  Tepislah godaan duniawi dengan mewujudkan rasa kasyatillah yakni takut kepadaNya.

Taatilah ibu bapamu sesungguhnya redha Allah itu terletak pada redha mereka dan murka Allah itu terletak pada murka kedua insan mulia ini.  Renungkanlah wahai sahabatku.  Dalam hati ibumu berkata: Pergilah anakku.  Tuntutlah ilmu dengan kesungguhan.  Jangan kamu lemas dalam kebebasan yang ibu berikan.  Ibu tidak hantar kamu ke sana melainkan ibu percaya kepada kamu, kerana kamu anak ibu.  Dalam jiwa ayahmu pula berbisik: "Anakku ayah lepaskan kamu dengan sejuta doa moga kamu tak pernah lupa nama yang kamu bawa di hujung namamu itu.  Hati ini penuh berharap agar kamu pulang bersama piala kemenangan dan menjadi anak yang soleh dan solehah yang bakal menjadi syafaat kami di akhirat kelak."

Sesungguhnya sahabat orang tuamu itu juga merupakan kunci ke syurgamu.  Hargailah mereka, sayangilah mereka, penuhilah impian mereka.  Jangan sesekali dirimu mengkhianati dan menyakiti mereka kerana jika itu kau lakukan bererti kau mengisytiharkan perang dengan Tuhanmu!

Ingatlah sahabat jalan ke syurga itu bukannya mudah. Ia memerlukan mujahadah yang besar dan ketaatan yang tinggi kepadaNya. Sesungguhnya perjalanan ke syurga itu dikelilingi dengan onak dan duri yang begitu payah dan pahit untuk diharungi kerana syurga itu manis. Taatilah perintah Tuhanmu moga dirimu dikasihi Tuhan.

Dan aku hanya terdaya meminta dan terus meminta dari Allah agar sentiasa memelihara sahabat yang aku cintai ini dengan sebaik-baik penjagaan. Kerana, hatiku selalu yakin bahawa tiada penjaga yang lebih hebat jagaannya selain dari Allah yang Esa. Hatiku terpujuk, jiwaku menunduk, perasaanku terduduk...

Sekeping hati ini aku berikan pada Allah, lantunan doa buat sahabat yang sentiasa hadir setiap sujud terakhir dalam solatku.

wallahualam...

5 comments:

Anonymous said...

salam....ieka suka sgt ngn entri kt blog nie...

bnyk mmbri ieka pngajrn....trima ksi shbtku yg di cygi....

klo ada apa2 yg terbaru kongsi la kt blog nie...

insyaAllah ada msa ieka akn slalu mnjeljh blog nie tuk mncri suatu bimbingn tuk dijdkn pngajrn...dn di aplikasikn dlm dri ini..

sesungguhny diri nie sungguh lemah...

ukhti_sue said...

Wasalam..insyaAllah syg..Allah sentiasa beri ruang dan peluang utk kita berubah menjadi lebih baik..yg penting jgn khianati hubungan denganNya.. =)

Anonymous said...

eya chbt ku akn ika igt kn suma 2....

aik ika ngat kn tak smpi xdi..heee
dpt send jg rpany....heee :-)

alhmdllh....

nurr kasih said...

Salam warahmatullah...

Salam imtihan, akk ucapkan :).

"Bila seseorang mendoakan bagi diri sahabatnya sedang ia tidak ada bersamanya, maka malaikat akan berkata: Dan engkau juga akan menerima sepertinya juga"

"Doa seseorang untuk saudaranya dalam masa ketiadaannya, tidak akan tertolak"


Dipetik dari Bimbingan Mukminin-Imam Ghazali.

Smga Allah sentiasa merahmatimu.

Sayang-fillah (",).

ukhti_sue said...

Syukran ya ukhti nurr... walau x pernah bersua wajah,ana tetap rindu kan sahabat alam maya ana...

semoga Allah sentiasa merahmatimu ukhti.. =)

rindu-fillah ^_^