~Taujihad Srikandi~

Wahai Srikandi :-

" takhallikan dirimu dari terjerumus ke lembah noda serta sikap bermain-main dengan perjuangan.. tahallikan dirimu dengan sifat sebenar seorang wanita yang hidup dengan perjuangan, pengorbanan serta jihad dan kefahaman juga dambaan syahid "

Menyulam Sutera Cinta

Monday, April 19, 2010

Penat ker jadi baik???

"Asrar, awak tak penat ker jadi baik?"
ahah...soalan bonus betul, asal lah tanya saya soalan macam ni..hurmm.. *sigh



Assalamualaikum wbt..

Untuk memuaskan hati orang yang bertanya soalan di atas tu terpaksa lah jugak saya mengupdate kanvas cinta ini walaupun dalam kesibukan exam...haih..=_=".  Dalam banyak2 soalan yg boleh di tanya kat saya, soalan tu plak yang kluar..mmm..oklah kalau macam tu sebelum go through to the answer, saya nak tanya sket... boleh tak??? boleeeeehblah!! haha..tak kira saya nak tanya jugak! ish, brutal betul lah muslimah ni (maaflah yer entri kali ni 'nakal' sket..tak macam selalu skema jer haha)..alamak..kena lah sopan sikit, lemah lembut tu kan sifat wanita walaupun pada hakikatnya saya adalah orang yang terkecuali hehe.. hah,nak tanya nih,apa mende yang korang buat tak penat??? tido, makan, duduk, berdiri, berjalan, mengumpat, ketawa, berborak n etc??huh,semua pun penat!betul x? betuuulll............(semua jawab dlm hati, macam budak sekolah rendah, haha).  So, jadi baik pun penat lah?mmm...senang jer nak jawab, as easy as ABC.."penat lah"!! >.<"

Wahai insan mulia yang mengutarakan soalan cap emas (bukan cepu emas) itu kepada saya, sesungguhnya menjadi baik itu penat.  Apa awak ingat jadi baik tu tak penat ker?? Ianya tersangat lah penat, bahkan menuntut seinfinity kesabaran dalam hati ni.  Kadang-kadang tu ada juga terasa.Saya juga manusia yang lemah. Saya pernah di hina dikatakan perempuan tak bermaruah kerana harga sebuah kebenaran yang saya sampaikan kepada mereka huh.. Allah sahaja yang tahu betapa pedih dan terhirisnya difitnah sebegitu, saya di cerca sesuka hati oleh orang yang saya percayai dan kenali hati budinya! Menjadi seorang yang terlalu baik sebenarnya mendedahkan saya kepada situasi akhirnya saya di tindas dan di aniaya.  Ya, mereka akhirnya menghancurkan hati saya. Bukan balasan baik yang saya perolehi-sebaliknya mereka menuduh saya hipokrit!!! *emo

Astaghfirullahalazim..Bukan senang nak jadi baik..Memaafkan pun jadi salah. so apa lagi? Takkanlah orang berbuat jahat kita juga harus berbuat jahat? No, it is not me..I dont care if u wanna hurt me but to revenge is not me. Terserah apa orang nak fikir tentang kita yang pasti kita tahu apa yang kita buat adalah betul dan yang penting, keredhaan Allah itu yang paling utama.  Saya tak cari keredhaan manusia!

"Jika kamu memperoleh kebaikan, niscaya mereka bersedih hati, tetapi jika kamu mendapat bencana, mereka bergembira karenanya. Jika kamu bersabar dan bertakwa, niscaya tipu daya mereka sedikit pun tidak mendatangkan kemudaratan kepadamu. Sesungguhnya Allah mengetahui segala apa yang mereka kerjakan."
[Al-Imran:120]


Tapi diakhirnya saya beroleh kemenangan, hoyeah!!.  Biasalah kebenaran itu akan sentiasa berada di atas walau apa  sekalipun.  Mereka meminta maaf kepada saya, huh senangnyer...its ok saya juga seorang yang pemaaf dan tak menyimpan dendam tp bukan pelupa, ok diulangi bukan pelupa! (its easy to forgive but its hard to forget) I forgived but i never forget!

Dah jelas kan jadi baik tu penat..penat menahan diri, penat membina kesabaran yang boleh meletup bila2 masa jer...jadi,kalau dah tau penat kenapa nak jadi baik?baik jadi jahat jer... Amboi,ingat jadi jahat  tu tak penat ke???macam yang saya nyatakan kat atas tadi (sila rujuk kembali jika terlupa, harap maklum), semua benda yang kita buat kat bumi Allah ni penat.  Jadi, buat jahat pun penatlah jugak, bukan buat baik jer..faham tak? kalau tak faham jugak jom buat matematik sekejap (dah lama tinggal math sejak berada dlm bidang medical ni,huhu..)

premis 1: menjadi jahat adalah pekerjaan
premis 2: pekerjaan adalah memenatkan
conclusion: menjadi jahat adalah memenatkan
(entah betul entah tidak saya buat ni..lantak lah haha)

Kesimpulannya buat jahat pun penat.  Macamana pulak boleh penat? seronok jer buli orang, kenakan orang, hina orang, maki orang kan3???  Memanglah seronok, tapi seronoknya sekejap jer, lepas tu tenang ke buat orang macam tu?  Sure tak tenang punya,saya berani kerat jari korang (perhatian bukan jari saya ahah).  Orang-orang yang buat jahat ni, hidup dia tak tenang.. sentiasa dalam keresahan,gelisah kerana hati tak bersih kan penat tu.. Hmm. berkisah tentang jahat saya ada sedikit kisah untuk di kongsi bersama..maaflah yer lari topik sebentar hehe..takpe untuk pengajaran bersama..  Saya ada seorang sahabat ni, baru sahaja putus cinta kerana perselisihan faham dengan ex-buayafren dia tu tapi, dia kadang2 masih tak mampu nak maafkan buayafren dia tu.  Saya petik sikit kata2 dia kat saya beberapa hari lepas.

"Saya tidak boleh maafkan dia.Saya tipu apabila saya cakap saya sudah maafkan bekas boyfren saya, hakikatnya, saya masih merindui dia dan dalam masa yang sama bencikan dia.  Asrar, awak ingat saya nak ke jadi macam ni? Saya tak nak tahu tak.Awak ingat perempuan-perempuan jahat tu nak ke jadi jahat? entah saya tidak tahu, tapi saya tak nak.Saya nak jadi solehah Asrar.  Tapi syaitan asyik mengganggu saya."

Tiada siapa yang inginkan sesuatu yang tak elok terjadi terhadap dirinya. Manusia yang waras tentunya menginginkan yang baik-baik sahaja.Namun kadang-kadang situasi yang memaksa kita menjadi seorang yang di luar kawalan.Adunan perasaan yang seribu satu serta di dorong angan yang tidak berkesampaian mengubah kita menjadi insan yang sukar di ramal.  Hinggakan kadang-kadang kita sendiri benci melihat bayang-bayang sendiri, kerana kita juga tahu membezakan mana yang baik dan mana yang buruk.Ingin melangkah tapi terasa bagaikan kaki di rantai. Ingin menjadi lebih baik tetapi ada sahaja alasan yang menghalang. Harus bagaimanakah?

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
[Al-Baqarah:216 ] 



Maka, pesan saya, maafkanlah.Sesungguhnya maaf adalah penawar yang terindah, dan sebelum kita memaafkan seseorang, kita kena maafkan diri sendiri dulu. Lapangkan dada, tenangkan hati. cuba untuk berpijak di bumi yang nyata. jika kita tidak nampak apa-apa jaminan positif di masa hadapan, maka lepaskan dia pergi. past is past, gone is gone.kita hidup hari ini kerana sejarah semalam. dan untuk hidup esok hari, bergantung kepada apa yang kita lakukan pada hari ini. Optimislah.

Sesuatu masalah umpama simpulan tali yang kusut. Untuk menyelesaikan sesuatu masalah, kita kena menghadapinya dengan bijak, elakkan daripada melarikan diri dari masalah. Jangan menarik simpulan tali terlalu kuat, kelak simpulan itu akan semakin ketat dan sukar untuk di leraikan. Jangan mengenggam rama-rama terlalu kemas, kelak rama-rama itu terkoyak sayapnya lalu binasa. Belajar untuk memaafkan dan melupakan. Saya tahu ianya sukar, tapi demi kehidupan kita yang lebih baik di masa hadapan, kita tiada pilihan!Time will heal, insyaAllah jika kita mengizinkannya.

Luka yang paling dalam adalah luka kerana hirisan pertama.
Sakit yang paling sakit adalah sakit yang di ciptakan orang yang paling kita cintai!

Itulah kenyataan, lumrah alam. Tapi, mematahkan seluruh tangan kerana hirisan kecil di jari adalah suatu tindakan yang tidak bijak. Maksud saya, mensia-siakan seumur hidup kita kerana menangisi dan mengenang luka yang silam adalah tidak berbaloi! Luka di jari akan sembuh dengan sendirinya, cuma terserah kepada kita bagaimana untuk mengizinkannya sembuh. Kalau nak cepat baik, letak lah ubat, dan sebaliknya..begitulah juga kehidupan ini..  Nak sembuhkan luka dihati banyakkanlah mengingatiNya, dekatkan diri kepadaNya..Dia lah cinta teragung yang takkan kau temui rasa kecewa didalamnya tapi kau hanya akan bertemu dengan kebahagiaan dan ketenangan bersamaNya.. indah hidup bersama Ilahi.

Cewaah...dah macam kaunselor lah pulak saya ni..banyak merepek ker??ish3..Asrar2, mentang2 lah dalam suasana demam exam,awak pun mereng sekali haha..(seorang sahabat saya selalu cakap saya mereng haih..sape lah orang tu..hmmm...nak tau??? jeng3...semestinya tutor tak bertauliah saya haha) tapi, takpe saya tak marah orang kata saya mereng sebabnya Asrar baik kan hehe... bukan riak yer..^_^

Ok dah3..jom kembali ke pangkal jalan..kita ke topik sebenar tadi.  Hurmm..jadi baik pun penat, jadi jahat pun penat.  Dua2 pun penat, so nak yang mana??? saya bagi dua pilihan..hehe

pilihan pertama: Jadi baik, bersedia untuk di hina, dicerca, dimaki, ditertawakan, dipinggirkan dan semua tu memang PENAT untuk dihadapi tapi ingat Allah janjikan syurga disebalik semua tu.  Waaahh..terasa hilang semua kepenatan itu bila terfikirkan keindahan syurga yang Allah janjikan buat hambaNya yang bertaqwa dan beriman kepadaNya.

Rasulullah SAW pernah menjelaskan keindahan syurga diantaranya adalah : 'Batu batanya dari emas dan perak, perekat (batu-batu) nya berupa misik harum, kerikilnya berupa permata dan yakut dan tanahnya dari za'faran. Barangsiapa memasukinya akan mendapatkan kenikmatan dan tidak pernah celaka, kekal tidak mati, pakaiannya tidak akan usang dan selalu awet muda.' (Hadits shahih riwayat Ahmad, dan Tirmidzi).

Indah bukan...^_^

pilihan kedua: jadi jahat, bersedia untuk menghina, mencaci, memfitnah, mengherdik, mentertawakan dan yang penting semua tu memang penat di tambah dengan keresahan dan kegelisahan..tak tenang hati cik kak n cik abg oii..dan ingat neraka lah balasan bagi mereka yang berbuat kerosakan di bumi Allah ini.

"Dan sesiapa yang datang membawa amal jahat (yang telah dikerjakannya) maka sudah tentu mereka akan ditumuskan mukanya ke dalam api Neraka, (sambil dikatakan kepada mereka): Kamu tidak diberi melainkan balasan apa yang kamu telah lakukan." An-Naml [90]

Jadi, sudahkah anda membuat pilihan?hehe..terpulanglah kepada para pembaca yang saya sayangi kerana Allah..tepuk dada tapi ingat watch out! jangan tanya selera kerana selera sering bersama dengan nafsu, nafsu pula di pandu oleh syaitan, elakkan ikut kata nafsu nanti binasa, jadi tanyalah iman apa kita mahukan dalam hidup ini.

Setiap apa yang Tuhan ciptakan biarpun sebesar zarah, pasti ada sebabnya, ada hikmah yang tersembunyi. dan Dia Maha Mengetahui. Dalam setiap kejadian tiada yang sia-sia. Yakinlah dengan kekuasaan Allah, yakinlah bahawa Dia Maha Adil.  Jangan sesekali berasa penat berbuat kebaikan jika kita mengharapkan balasan daripadaNya semata-mata. 

Tapi kalau nak buat jahat juga..silalah..cuma ingat pesan Allah "buatlah sesuka hati kamu,apa yang kamu suka dibumi Aku ini, tapi kelak kamu akan mendapat balasan setimpal dengan apa yang kamu lakukan".  Dan kepada sahabat2 ku sekalian saya sudah memperingatkan kepada anda semua, di akhirat nanti jangan kata saya tidak menyampaikan kepada anda ^_^

"Buat apa penat2 nak ingatkan orang?" "tak payahlah nak jaga tepi kain orang, busy body betul!" ni yang tak best nie, awak ingat saya suka sangat ker nak ingatkan orang  ni hah, nak jaga tepi kain orang??(ceh..hehe).. bukankah Allah ada berfirman dalam surah al-asr orang2 yang beruntung itu adalah orang2 yang sentiasa berpesan-pesan kepada kebenaran dan berpesan-pesan kepada kesabaran. (yang budak sekolah agama tu hari2 baca surah ni tapi tak reti nak aplikasi apa nak jadi haih...).  Cuma apa yang saya nak tegaskan kat sini saya tak nak di akhirat kelak ada yang tuntut dengan saya "Asrar kenapa awak tak ingatkan kepada kami sedangkan kau mengetahuinya?" hah, sape nak jawab tu??? teeeeettttt..... lu pikir lah sendiri..

Huh..cukuplah setakat ni..esok saya ada paper lagi, doakan saya yer kawan2 pembaca sekalian :)

wallahualam...

p/s maaf andai ada yang terkasar @ tersinggung..terutama kepada my tutor, balik2 termention pasal awak hehe... ;)

8 comments:

Asiah yusro said...

penat ke jadi baik???
Wallahualam.. hanya ALLAH mengetahui kebaikan seseorang itu, siapalah kita sebagai manusia yang hina untuk menilai... yang penting kita sentiasa ikhlaskan hati dan jangan berburuk sangka.. (cakap pada diri sendiri sebenarnya) dan jangan terus berjuang mendapat pengampunanNYA

Anonymous said...

salam chbtku yg dicygi....

entri yg sungguh mengamit ati...ika suka ngan topik perbincgn entri kali nie...penuh pangajrn dan wajib di aplikasikn dan di ambek pngajrn....

trima kasi chbtku....

Asiah yusro said...

jangan berhenti berjuang mendapat pengampunanNYA.. pembetulan

anayilz said...

assalamualaikum...

wah!entry yg santai & sempoi..suka3..^_^

hilang tension jap baca(mne de tnsion,tipu je..hee~)

^_^

ukhti_sue said...

asiah yusro> syukran kak..

ieka> sama2 ambik pengajaran =)

analyiz> mengubat demam exam..wat sempoi sket hehe..

moga Allah merahmati kita semua ^_^

sayang-fillah!!!

nisa said...

salam..

xpenatka jadi baik?
soalan apakah ini??hihihi..
semua benda yg kita buat pun mesti ada penatnya..even tido saja pun penat apalagi buat benda baik dan m'harungi jalan dakwah nie...

xp satu yg perlu kita ingat kalam Allah pada hambanya agar bersabar..

"wahai anakku,dirikanlah sembahyang,suruhlah kepada yang makruf,dan laranglah yang mungkar,serta sabarlah atas cubaan yang menimpa engkau.sesungguhnya demikian itu pekerjaan yang dicita-citakan"(luqman:17)

syukran atas entrinya ukti..
wallahu'alam

manna_salwa said...

salam ziarah pertama,

entri ni nampak cm panjg je, tp seronok bila baca.. :)

penat ke jadi baik?
errr..???

betul kata saudari, buat apa pon penat..
tapi, bila buat kerana Allah pasti akan terlihat n terasa indahnya.. so, dah x penat.. :)
mencari Redha Allah itu indah..
merasai iman itu manis..
(walau dugaan sering bertandang)
pandangan manusia x sepenting pandagan Allah pada kita..
bialah apa org nk kata, yg penting kita tahu tindakan kita betul..
jadi, fikir2kanlah..


tq ats entri yg full dgn peringtn ni..
:)
salam ukhwah.

Sue said...

Jln2 baca balik komen2.. Salam ukhuwah juga.. :) moga ada rezki pertemuan d alam realiti ya ukhti salwa.. :)