~Taujihad Srikandi~

Wahai Srikandi :-

" takhallikan dirimu dari terjerumus ke lembah noda serta sikap bermain-main dengan perjuangan.. tahallikan dirimu dengan sifat sebenar seorang wanita yang hidup dengan perjuangan, pengorbanan serta jihad dan kefahaman juga dambaan syahid "

Menyulam Sutera Cinta

Monday, April 05, 2010

Langkah Juang Terakhir 1/2




Jam sudah menunjukkan pukul 1.30 pagi, tapi seperti biasa sepasang mata kurniaanNya ini masih tidak menunjukkan tanda2 mahu terlelap.  Kuteruskan mengulangkaji pelajaran ku seperti biasa.  Sedar tak sedar lebih kurang seminggu lebih sahaja lagi aku akan berdepan dengan imtihan terakhir aku di semester ke-2 ini.  Ku berhenti seketika mencari ruang ketenangan.  Teringat kembali perbualan ku dengan seorang sahabatku, Harithah, lewat petang tadi menerusi YM. 

"Assalamualaikum enti..kaifa haluki?". ringkas sahaja mesej daripadanya, tapi ku tahu tujuan sebenar Harithah menghubungiku pasti bertanya lagi soal itu.

"Wa'alaikumsalam..alhamdulillah ana sihat, cuma sedikit sibuk dengan persiapan imitihan terakhir ana.  Doakan ya :) ".  Ku tunggu balasan dari Harithah dan tepat sekali jangkaan ku.

"Alhamdullilah..enti, ana cuma nak bertanya macamana dengan keputusan enti?Jawapan istikarah enti bagaimana?".

Ku berfikir sejenak.  Nafas ku tarik dalam2 sebelum ku hembus perlahan.  Beberapa minit berlalu dengan sepenuh keyakinan dan tawakal kepadaNya kekunci laptop di depan ku tekan laju.

"Ana dah buat keputusan dan InsyaAllah kali ini ana nekad, ana akan teruskan langkah juang ana sebagai pelajar kejururawatan di sini.  Mungkin ia agak mengambil masa untuk ana adapt dengan course ni, tapi ana yakin ana mampu.  Biarlah cita2 yang dulu tu ana kuburkan saja.  Ana yakin Allah tahu apa yang terbaik untuk setiap hambaNya.  Surat tawaran tu enti simpan sajalah, sebagai kenangan mungkin.. :).  Enti teruskan perjuangan enti di fakulti undang2 dan syariah tu.  Walaupun tidak bersama doa ana sentiasa ada untuk enti."

Ku tahu jawapan ku mengecewakannya.  Tapi bagiku inilah yang terbaik.  Hanya tinggal 3 tahun sahaja lagi dan ku yakin aku mampu hadapinya.  Namun tidak aku nafikan, terselit juga sedikit rasa sedih kerana itu cita2  ku sedari dulu.  Bergelar pelajar jurusan undang-undang dan syariah sangat ku impikan.  Tapi rencana Allah tiada siapa mampu menduga.  Walaupun kini peluang itu sudah terhampar luas didepanku tapi entah kenapa hati ini pula yang berat untuk meninggalkan bidang yang aku jalani sekarang.  Aku cuba mempositivekan diri.  Ku yakin Allah punya rancangan yang tersendiri buatku.

Terus terang tidak pernah terlintas pun aku akan bergelar pelajar kejururawatan memandangkan aku bersekolah di sekolah aliran agama.  Subjek Pendidikan Syariah Islamiah, Pendidikan Al-Quran & As-sunnah serta Bahasa Arab Tinggi ku skor dengan sebaik semasa SPM dulu.  Tambahan pula itu merupakan subjek kegemaran ku dulu di samping subjek yang lain.  Cuma entah kenapa ku tinggalkan Darul Quran dan lebih memilih Kolej Matrikulasi  Labuan pada masa itu.  Aku sendiri tiada jawapan untuk itu.  Biarlah masa menjawab segala-galanya.  Ku pasti nun di depan sana ada sesuatu yang menungguku.

Ku teringat ayat-ayat cintaNya yang seringkali ku jadikan sebagai pemujuk hati ini di kala aku merasa tidak yakin dengan keputusan ku.

وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” 
(Al-Baqarah: 216)
Betapa indahnya ayat dariNya ini.  Penuh dengan maksud tersirat yang terlalu dalam dan hanya Dia Yang Tahu rahsia disebalik setiap apa yang berlaku.  Biarlah ku sandarkan keyakinan ku hanya padaNya.  Langkah juang sebagai seorang hamba dan pelajar perlu diteruskan. wallahualam..













p/s doakan ana untuk imtihan terakhir semester kedua ini.. :)

5 comments:

fidah said...

Kuatkan semangat ukhti_sue... semoga pengorbanan pilihan yang d buat ni membawa hikmah yang besar terhadapmu... Ana juga berharap kos ni adalah pilihan terbaik buat ana... Good luck for our oncoming exam... =)

ukhti_sue said...

syukran ukhti..doakan kejayaan bersama..semoga ini lah yang terbaik.. =) tawakaltu alallah..

Asiah yusro said...

subhanALLAH.. rencana ALLAH iut yang terbaik... mari jadi nurse muslimah =)

Alrezamittariq said...

semoga lulus...Amin....

Mesintaip: said...

Tajamkan akal, asahkan pena...Insya Allah, siapa yang berusaha ia akan berjaya. Semoga Allah sentiasa bersama awak tatkala sedang menekuni soalan peperiksaan..