~Taujihad Srikandi~

Wahai Srikandi :-

" takhallikan dirimu dari terjerumus ke lembah noda serta sikap bermain-main dengan perjuangan.. tahallikan dirimu dengan sifat sebenar seorang wanita yang hidup dengan perjuangan, pengorbanan serta jihad dan kefahaman juga dambaan syahid "

Menyulam Sutera Cinta

Thursday, April 01, 2010

Impian Itu..



Assalamualaikum wbt...

Masuk hari ni merupakan hari ketiga ana diserang demam+selesema+batuk tapi tak mengapa,bak kata seorang teman ana yang juga dilanda demam sekarang ini InsyaAllah ianya sebagai kafarrah dosa .  Bangun pagi tadi betul-betul memerlukan ana bermujahadah lebih memandangkan adanya attachment ke SGH.  Walaupun kurang selesa dengan keadaan diri tapi ana tetap tidak mahu terlepas attachment kali ini memandangkan ini merupakan attachment terakhir kitorang sebelum posting ke Serian nanti.

Tepat pukul 10 pagi seorang staf nurse di female medical mengarahkan ana untuk menukar IV drip patient di katil 11.  Kulihat pesakit tersebut sudah berusia yang bagi ku boleh di panggil nenek memandangkan usianya yang sudah mencecah 66 tahun.  Dia ditemani oleh seorang lelaki yang ku kira sudah berumur 70 tahun ke atas.  Mungkin suaminya detik hatiku.  Mereka berbual mesra seperti pasangan muda-mudi sedang bercinta lagaknya.  Sambil itu kulihat di tangan lelaki tersebut ada sebuah mangkuk berisi bubur.  Ana melemparkan senyuman kepada pasangan tersebut dan mengatakan hendak menukar IV drip tersebut.  Semasa menukarnya sempat lagi nenek tersebut mengadu denganku mengatakan betapa sakitnya setiap kali branulla ditangannya dicabut.  Ana hanya tersenyum sambil mengatakan ianya memang sakit walhal ana sendiri tidak pernah merasa sejauh mana sakitnya bilamana branulla tersebut dicucuk dan dicabut.  Usai sahaja menukar drip tersebut, ku lihat lelaki tadi terus menyuapkan bubur ke mulut isterinya dengan penuh kasih sayang dan kelembutan bicara menyuruhnya makan.  Ana cukup merasa tersentuh melihat kelakuan pasangan yang sudah dimamah usia tersebut.  Sedangkan statistik perceraian pasangan suami isteri di Malaysia pada hari ini semakin meningkat terutama pasangan yang masih boleh ku kira muda kerana bercerai pada usia 30-40 tahun.  Alasan kenapa bercerai yang sering kali ana dengar adalah kerana sudah tidak sefahaman.  Semasa bercinta tidak pula hal sefahaman itu timbul.  Dunia semakin pelik.

Sepontan ana terkenang diri sendiri.  Ana juga datangnya daripada "broken family".  Mak dan ayah berpisah semasa ana belum lagi mengenal erti kehidupan memandangkan usia yang masih terlalu mentah untuk mengerti segala-galanya.  Mujurlah mak masih menyimpan gambar ayah,jika tidak mungkin ana tidak mengenalinya.  Dulu jika ditanya tentang ayah terus terang ana sangat bencikannya walaupun ada sedikit terdetik rasa rindu untuk melihat insan yang berkongsi darah dan keturunan dengan diriku ini.  Tapi mak tidak pernah mengajar anak-anaknya untuk berdendam walaupun ana tahu luka di hati mak terlalu dalam.  Masa berlalu mengajar ana untuk memaafkan kerana walau apa sekalipun ana sedar dia tetap seorang wali.  Tidak ada hukum mengatakan seorang ayah yang meninggalkan anak-anaknya hilang kelayakan sebagai seorang wali.

Ana tersenyum pahit,tapi cukup merasa bangga melihat pasangan ini mampu mengekalkan kemesraan yang ada walaupun pada usia yang sudah di hujung senja.  Ana kemudian bertanya kepada lelaki tersebut sama ada pesakit merupakan isterinya ataupun sebaliknya.  Sekadar berbasa-basi walaupun ku yakin lelaki tersebut adalah suami kepada pesakit tadi.  Lelaki tersebut tersenyum sebelum menjawab pertanyaanku "tak, ini girlfriend pakcik".  Ana sedikit tergelak dan langsung merasa terhibur dengan jawapan tersebut.  Selepas itu ana beredar ke cubical lain sambil berfikir sendiri.  Ku punya impian yang mungkin sukar untuk di capai tapi, bukanlah sesuatu yang mustahil.  Apa yang pasti ana tidak mahu anak-anak ana merasai apa yang sudah ana lalui.  InsyaAllah ana bukan sahaja mahu membina baitul muslim yang kekal hingga ke hujung usia tetapi, juga mahu bercinta hingga ke syurga. Wallahualam..

3 comments:

Anonymous said...

salam wbt... =)... very nice story n experience... mudah2an pengalaman hidop su yg lps 2 nie mnjadi ibrah utk diri su sendiri dan para pembaca... jzk...

ukhti_sue said...

wasalam wbt..insyaAllah..syukran atas komen..=)

Alrezamittariq said...

subhanallah...sungguh mulia cita citamu ukhti..