~Taujihad Srikandi~

Wahai Srikandi :-

" takhallikan dirimu dari terjerumus ke lembah noda serta sikap bermain-main dengan perjuangan.. tahallikan dirimu dengan sifat sebenar seorang wanita yang hidup dengan perjuangan, pengorbanan serta jihad dan kefahaman juga dambaan syahid "

Menyulam Sutera Cinta

Friday, November 13, 2009

Biarlah Ghuraba...

Assalamualaikum w.b.t...
Entry kali ini ana hanya ingin berkongsi sedikit tentang islam dagang kali ke-2. Bukanlah sesuatu yang pelik di mata kita pada hari ini bilamana ada org yang tidak kenal akan agamaNya kerana islam itu sudah menjadi asing seperti mana mula2 baginda Rasulullah s.a.w membawanya suatu ketika dulu. Dalam sabda Rasulullah s.a.w yg bermaksud:
"bermula islam itu dagang, dan akan kembali dagang seperti mana ia bermula, maka beruntunglah bagi org2 yg sentiasa dagang bersamanya yg melestarikn sunnahku"
Di sini ana ingin menyentuh berkaitan dengan "org2 yg sentiasa dagang bersamanya" ataupun di sebut sebagai ghuraba (asing) iaitu org2 yg asing di mata masyarakat kerana membawa islam.. Jika kita lihat pada situasi masyarakat kita pada hari ini wanita yg bertudung litup di pandang kuno, apatah lagi wanita berpurdah yang kelihatan pelik di mata masyarakat kita..
Bukanlah fenomena asing bg seorang dai'e yang tidak pernah mengenal erti penat menyebarkan risalahNya di labelkan extreme. Malahan muslimah yg berjuang untuk membataskan ikhtilat di antara lelaki dan wanita di katakan syadid dan menjadi perencat kepada kemajuan wanita.
Selama terlibat dalam bidang dakwah bukanlah sedikit mehnah dan tribulasi yang dihadapi. Tentangan daripada org luar dan keluarga sendiri cukup mencabar kesabaran. Apatah lagi bilamana fitnah dilemparkan sewenang-wenangnya hanya kerana membawa suatu kebenaran.Tetapi bersabarlah wahai ghuraba, janji Allah itu benar dan pasti. Bukanlah perjuangan namanya andai apa yang diserukan itu mudah diterima. Cukuplah kita sekadar menyeru kerana kita adalah penyeru bukan penghukum. Ucapkanlah salam kepada org2 yg mahu memperdebatkan kebenaran yg dibawa, kerana takut2 mereka itu termasuk dalam golongan yg dilaknat Allah kerana memperlekehkan ad-deenNya.
Biarlah dipandang asing, jika itu maharnya untuk kita melamar redha Allah. Banggalah menjadi seorang ghuraba dan berbanggalah dengan agamaNya. Perjuangan mukmin yang sejati tidak akan pernah terhenti selagi mana kedua belah kakinya belum menginjak syurga.wallahualam..

0 comments: