~Taujihad Srikandi~

Wahai Srikandi :-

" takhallikan dirimu dari terjerumus ke lembah noda serta sikap bermain-main dengan perjuangan.. tahallikan dirimu dengan sifat sebenar seorang wanita yang hidup dengan perjuangan, pengorbanan serta jihad dan kefahaman juga dambaan syahid "

Menyulam Sutera Cinta

Wednesday, August 26, 2009

Di manakah sifat Hizbullah kita?

Menelusuri realiti umat kita pada hari ini mengundang sebuah pertanyaan dalam diri ana. Kemana perginya sifat hizbullah kita yang dinyatakan oleh Allah s.w.t dalam firmanNya:

Wahai orang-orang yang beriman, barangsiapa yang murtad di kalangan kamu, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Ia kasihkan mereka dan mereka juga kasih kepada-Nya; mereka bersifat rendah diri dengan orang-orang mu’min dan bersikap tegas terhadap orang-orang kafir, mereka berjihad bersungguh-sungguh pada jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan mereka yang mencela. Yang demikian itu adalah Limpah Kurniaan Allah yang diberikan kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah Maha Luas Limpah Kurniaan-Nya lagi meliputi Ilmu-Nya.” (surah al-maidah:54)

Masalah ummah di pandang ringan tanpa sekelumit pun rasa tanggungjawab. Ana cukup terkilan bila mana org Islam sendiri tidak mahu berjuang mendaulatkan Islam, malah memperlekehkan orang-orang yang berjihad di jalanNya. Org2 yang menjadi hizbullah dikatakan extreme, syadid dan sebagainya.

“alah…cukuplah aku jadi org biasa2 jak, tak perlulah lebih2” ungkapan yang kerap ana dgr keluar dari mulut org islam sendiri. Adakah masalah ummah kita di luar sana adalah perkara biasa bg kita?bumi palestin yang diserang Israel itu juga adalah perkara biasa? Sudah cukupkah nikmat di dunia ini sehingga akhirat di pandang ringan?

“Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu, apabila dikatakan kepada kamu: "Pergilah beramai-ramai untuk berperang pada jalan Allah", kamu merasa keberatan (dan suka tinggal menikmati kesenangan) di tempat (masing-masing)? Adakah kamu lebih suka dengan kehidupan dunia daripada akhirat? (Kesukaan kamu itu salah) kerana kesenangan hidup di dunia ini hanya sedikit jua berbanding dengan (kesenangan hidup) di akhirat kelak.”(at-taubah:38)

Ingatlah sahabat..di depan Allah s.w.t nanti,di hari perhitungan. Allah s.w.t akan bertanya apa usaha kita mendaulatkan agama-Nya. Rintihan saudara kita di palestin merayu kepada ummat islam bersatu untuk menentang kezaliman, tapi apa yang kita perbuat? Memang kita tidak mampu untuk berjihad bersama mereka, tapi doakanlah saudara kita di sana, sebarkanlah tentang kezaliman Israel. Jangan kita yang tunduk kepada sistem barat.

Perbaikilah diri kita..binalah individu muslim dalam diri kita. Andai ummah mempunyai kesedaran ini nescaya kita mampu membina kembali empayar islam suatu ketika dahulu yang menjadi milik kita. Ingat sifat hizbullah adalah:

  1. mereka yang cinta kepada Allah dan Allah mencintai mereka,
  2. bersifat rendah diri pada org mu’min dan bertegas pada org kafir
  3. mereka berjihad pada jalan Allah
  4. tidak takut kepada celaan org yang mencela.

Berjihadla di jalanNya, biar di marah orang, di cela org, di maki orang, jangan Allah yang marah,maki kita.

Islam tidak perlukan kita tapi kita yang lemah lagi hina ini yang perlukan islam. Allah tidak merasa rugi andai kita kita tidak berjihad di jalan Nya, tapi kitalah yang rugi kerana tidak berjihad maka nantikanlah azab dari Allah seperti firmanNya:

“Jika kamu tidak pergi beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah - membela agamaNya), Allah akan menyeksa kamu dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya dan Ia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat mendatangkan bahaya sedikitpun kepadaNya. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.” (at-taubah:39)

Hari ini kita mungkin tidak mampu mengubah di luar sana, tetapi ubahlah diri dan lahirkan generasi yang mampu mengubah dunia.

Wallahualam…

0 comments: